2 AMSTEL-ECHO IK ZAL ROME GAAN ZIEN. Alleen om het Vaticaans Museum en de Sixtijnse kapel te kunnen zien ben ik twee dagen langer in Rome gebleven. II begrijpt wel dat daar heel wat te bewonderen is. Immers, de Pausen hebben al tijd de grootste kunstenaars naar deze stad geroe pen en in de loop der eeuwen vele vorstelijke ge schenken aan dit museum afgestaan. Het bevat dan ook de rijkste verzameling kunstwerken uit de oudheid die er bestaat. Eerst de Pinacotheek. De schilderij en-weelde be slaat 15 zalen. De achtste zaal stelt de meester werken van Raphaël ten toon: de beroemde door hem ontworpen gobelins. Achtereenvolgens ziet men achter enorme glasdeuren: Paulus in de ge vangenis te Philippi; Paulus' bekering op de weg naar Damascus; de steniging van Stephanus; het eerste wonder van Petrus: de genezing van de lamme: dood van Ananias die Petrus beloog; over reiking van de zinnebeeldige sleutels aan Petrus; prediking van Paulus te Athene; het offer te Lys- tra. De techniek is volmaakt en de kleurenrijkdom is overweldigend. Raphaël is de grootmeester der klassieke schilderkunst. Hier hangen ook zijn drie grootste schilderwerken, ten eerste de kroning van Maria. Hier ziet men o.m. in een der figuren zijn zelfportret op 19-jarige leeftijd. Raphaël was al vroeg een beroemdheid. Vervolgens de Madonna van Foligno. Men bewondert hier vooral de edele vormen van Maria, de fantastische belichting van het landschap en de harmonie van de gehele com positie. Eindelijk de gedaanteverandering; het laatste werk van de meester. Hij stierf op 27-jarige leeftijd. Alleen het bovenste, het eigenlijke thema, heeft hij kunnen voltooien. Het is de apotheose van de vergeestelijkte menselijke natuur, het hoog ste wat haar kan overkomen. Laat ik vooral niet vergeten zijn twee grote fresco's: de Disputa en de School van Athene. In de andere zalen zijn natuurlijk vele Italiaanse meesters te bewonderen, zoals: Leonardo da Vin ei, Fra Angelico, Philippo Lippi, Titiaan, enz. Maar dat er ook veel Hollandse meesters te zien zijn, had U waarschijnlijk nooit gedacht. Rogier van der Weijden: de Verlosser en de Madonna; Antoon van Dijck: Judith met het hoofd van Ho- lofernes; Jan Frans van Bloemen: Gezicht op Co losseum; Peter van Bloemen: Man op wit paard; M. J. van Mierevelt: Adellijke dame; Frans van Mieris: Mansportret; Isaac Mijtens: Admiraal Kortenaer; Peter Molijn: De Storm. Verder stil levens, planten, bloemen, fruit, jachttaferelen enz. van Gerard Dou, Quinten Matsijs, Peter Paul Ru bens, Jan Breughel, David Teniers, Jacob van Ruysdael, Frans Hals, Jan Vermeer (de echte) en onze grootmeester Rembrandt Harmensz. v. Rhijn. We gaan nu de klassieke marmeren beelden be wonderen. In de Salla della Muse, zo genaamd naar de negen Muzen, godinnen van kunsten en wetenschappen, dochters van Zeus-Jupiter, zien we Melpomene, die voorzat bij het treurspel, Tha lia van het blijspel, Calliope bij het heldendicht, Urania bij de sterrenkunde, Polyhymnia bij de ly rische poëzie, Erato bij de erotische dichtkunst, Terpsichore bij de reidans, Clio bij de geschiedenis en Euterpe bij de muziek. Dan de Sala degli Animali. Een zeldzame verza meling van dieren in wit en gekleurd marmer. Het meest worden bewonderd: het hert door een hond aangevallen, de koe in grijs marmer, een paar prachtige honden, de panter in geel albast en My- thras die de stier doodt. In de beeldengalerij is het schoonst de Laocoön- groep. De Trojaanse priester Laocoön had aange raden het paard van Troje, waarin de vijandige Griekse soldaten verborgen waren, in brand te steken. Daarop was Apollo, die de Grieken hielp, zo vertoornd geworden, dat hij een slang zond, om Laocoön en zijn beide zonen te doden. Het beeld toont de worsteling van de drie personen met de slang, die hen van alle zijden omringt en hun ge beente doet kraken. Geweldige smart op het ge laat van de oude vader. Het geheel is uit een blok wit marmer gehouwen. In het Egyptische museum valt vooral op het ko lossale beeld van koningin Tuaa (1300 v. Chr.). Verder veel mummies van mensen en heilige die ren, papyrus (handschriften) enz. De Bibliotheekzalen bevatten een millioen boe ken in prachtband. In alle talen en over alle tak ken van wetenschap. Het zijn zeer kostbare wer ken, die dan ook achter slot bewaard worden. Voorts 60.000 manuscripten (handschriften) w.o. de beroemde Codex Vaticanus, de Griekse Bijbel uitgave uit de 4e eeuw; een handschrift van Vir- gilius uit de 5e eeuw, een palimpsest (perkament dat tweemaal beschreven is) uit de 4e eeuw; een Canzonière van Petrarca en een autograaf (eigen handig geschreven werk) van Maarten Luther. Bovendien zijn er nog 7000 incunabelen, zg. wie- gedrukken, de eerste voortbrengselen der boek drukkunst. Natuurlijk moet ik mij bij dit verslag tot het voor naamste beperken. Maar van de Sixtijnse kapel, die de bekroning van dit bezoek vormde, moet ik toch even iets meer van zeggen. U weet waarschijnlijk dat hier het Conclaaf gehouden wordt; de paus keuze plaats vindt. Boven ieder kardinaal staat dan een troonhemeltje opgericht. Nadat de ver eiste meerderheid (2/3 plus één) bereikt is, wor den alle troontjes neergelaten, behalve dat boven de gekozene. De linkerzijwand bevat grote fresco's met voor stellingen van Pinturicchio: ,,Mozes op reis naar Egypte; zijn vrouw besnijdt haar zoon"; Botticel li: ,,Mozes doodt de Egyptenaar, verdrijft de her der en knielt voor het brandende braambos"; Ghir- landaio: ,,Pharao's ondergang in de Rode zee"; Rosselli: „Wetgeving op de berg Sinai, aanbid- IX

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1951 | | pagina 2