ICeM-cz^-jrlka en m'yn de bewoonde wereld AMSTEL-ECHO 7 tot Accra, waar de schepen op de rede blijven lig gen en de goederen door middel van kleine ,,surf boats aan de wal worden gebracht. Het vrouwelijke deel der bevolking gaat wel enigs zins anders gekleed dan op de Goudkust; zij ver schilt daarvan in zoverre; dat vele kleurige doeken om het hoofd hebben gebonden. Ook hier is het de vrouw die meestal de lasten draagt. Des morgens vroeg zag ik ze naar de waterpomp komen, die vlak bij mijn hotel in het midden der stad is op gesteld; op het hoofd dragen zij dan de emmers of kruiken, terwijl op haar rug een klein kind hangt te bengelen, gebonden in een doek. Als geheel maakte Lagos op mij een meer moderne indruk dan de steden op de Goudkust; naast ar moedige krotten zijn behoorlijke panden opgetrok ken en wanneer men een bezoek brengt aan de Kingsway Stores van de United Africa Company kan men zich in de Bijenkorf, Selfridge s, Macy's of welk ander groot warenhuis ter wereld wanen, zij het alleen dat de bezoekers daar van een ander soort zijn dan in de Westerse wereld. Ik schreef reeds dat hier een behoorlijke haven aanwezig is; de schepen, waaronder natuurlijk die der HollandWest-Afrika Lijn, komen aan de .Marina aan, zijnde de kade grenzende vlak aan het centrum der stad. Tijdens mijn verblijf te La gos was een der „stroom "boten van de H.W.A.L. in de haven en ik vond op een avond gelegenheid daar met de hofmeester een praatje te maken. Be halve de club moet U er 's avonds niet veel vertier zoeken; er zijn wel enkele bioscopen, waar men in de open lucht nu niet bepaald van dc laatste films kan genieten; meestal zaten we 's avonds op de binnenplaats van ons hotel inderdaad de minst warme plaats en brachten daar met andere hotelgasten de avonduren door. Ik herinner me dat we eens op een Zaterdagavond naar een negerdanstent zijn gegaan; toevalliger wijze ontmoetten we bij een onzer cliënten de ex ploitant van deze danstent, die een grote bier- koper is en juist concurrentie-bier kwam bestellen, hetgeen voor mij natuurlijk aanleiding was hem voor ons merk te interesseren. Wij spraken toen af dat we hem eens zouden komen opzoeken en hoe wel mijn Engelse vriend eigenlijk minder voor dit bezoek voelde, gingen we er op die bewuste avond zo tegen 12 uur toch maar een kijkje nemen. Er zat een negerband van tien man te spelen en ik geloof dat speciaal de jongeren onder de Amstel- Echo-lezers die muziek wel gewaardeerd zouden hebben. Loslopende negerinnen, sommige in zeker niet onaardige toiletten gekleed, lonkten ons zo nu en dan toe, doch het is nu eenmaal geen „bon ton onder Engelsen om daar met native vrouwen te dansen, zodat ik me maar aan die gewoonte heb gehouden en onder het genot van Amstelbier in gezelschap van de exploitant me tevreden stelde met naar het gejazz enz. te kijken! Ik wil mijn artikel niet te lang maken en zal dus maar niet verder uitweiden over mijn vlucht van Lagos naar Port Harcourt en terug. Wel wil ik hier vermelden, dat naast de B.O.A.C. de vliegdiensten onderhouden worden door de West African Air ways, welke maatschappij over kleine twee-mo- torige „Dove toestellen de beschikking heeft. Vliegende in deze kleine aardige toestelletjes met accommodatie voor maximaal 8 personen, voelt men zich veel meer één met het luchtruim dan in die grote verkeersvogels. Het stijg vermogen is be perkt en men ziet duidelijk dat de piloot zo af en toe moet trachten grote donkere wolken te vermij den. Natuurlijk is zulks niet altijd mogelijk en toen we dikke regenwolken moesten doorkruisen, wer den we door het remous wel eens flink heen en weer geschud. Zeer mooi is het kleine uit twee grasbanen bestaande en in het oerwoud uitgekapte te vliegveld; het ligt te midden van een prachtige natuur, omzoomd door palmen en ander geboomte. Met mijn bezoek aan Port Harcourt en daarna weer aan Lagos, Apapa en Accra was mijn reis plan afgewerkt en vloog ik weer huiswaarts lanqs dezelfde route die ik op mijn uitreis volgde. Een verblijf van een dag te Kano stelde mij in staat nog weer even enkele relaties de hand te drukken en een tweede en laatste bezoek aan de ommuurde „city" te brengen. Met het K.L.M. lijntoestel Jo hannesburgAmsterdam vertrok ik op 17 Novem ber 1950 via Rome naar Amsterdam. Met veel genoegen denk ik nog aan die vlucht te rug, hoewel ik me door een nieuwe opkomende malaria-aanval reeds niet al te prettig voelde. Over Sicilië vliegende zagen we in het ochtendgloren in de verte aan stuurboord het silhouet van de Etna, die enkele weken later weer zoveel verwoesting zou stichten. Doch het meest fantastisch gezicht boden wel de Zwitserse Alpen. Het was omstreeks half elf des morgens dat deze in de verte opdoem den; het was een wolkenloze hemel en het weer was zó helder, dat vrijwel alle bekende toppen te onderscheiden waren: Gotthard. Matterhorn, Nigeria. Transport van palmwijn

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1951 | | pagina 7