5 AMSTEL-ECHO WIJ HAKEN IN BIJ DE N.C.R.V. De N.C.R.V. heeft het niet genoeg te waarderen initiatief genomen, ten behoeve van de Kanker bestrijding een actie te ontketenen, die haar in staat zou stellen één gram radium aan te bieden aan het Koningin Wilhelminafonds. Deze actie werd door de N.C.R.V. begonnen op 9 Maart 1950 en nog geen jaar later was er reeds 136.000.bijeen. Dit succes gaf deze omroep vereniging aanleiding de actie voort te zetten, ten einde een grotere hoeveelheid radium te kunnen aanbieden. Deze actie staat bekend als „Haak-in- actie' en zelden is een actie met zo veel enthou siasme en gulheid ontvangen. Het doel is er dan ook naar. Donderdag 5 April werd dan ook voor de radio medegedeeld, dat het bedrag van 500.000.was bereikt! En nog steeds stromen de giften binnen. En dat is goed, want hoe meer geld, hoe meer de kanker, de ergste gesel der mensheid kan worden bestreden. Ook wij, geëmployeerden van de Amstel Brou werij hebben niet achter willen blijven, en hebben tezamen met onze collega's van de filialen 922.30 bijeen gebracht. Onze directie, eveneens gevoelig voor deze prachtige actie, heeft dit be drag verdubbeld, zodat 1844.60 voor de Haak- in-actie ter beschikking kwam. Reeds werd dit bedrag in een mooi miniatuur biervaatje door de initiatief-nemers, de heren Broers en Verhaar, persoonlijk overhandigd. BIER IN VASTE VORM. De Engelse oudheidkundige professor Lindner heeft ontdekt, dat de Babyloniërs uit de tijd van koning Nebukadnesar, die in de 6e eeuw voor onze jaartelling leefde, een manier kenden, om bier in vaste vorm te maken. Dergelijke brokken bier noemden zij Savig en ze namen ze mee als zij op reis moesten. Zij behoefden niets anders te doen dan zo n brokje in een kruik met water te werpen; als de savig was opgelost, bleek het yater in bier te zijn veranderd. (Een idee voor ons labo ratorium? Red.) UitWereld", Sept. 1950. WIST U DAT? In Margriet, Weekblad voor Moeder en Kind van 9 December 1950, lezen we de geschiedenis van Beatrice van Delden, een Nederlands meisje, dat geheel alleen elf weken door de Verenigde Staten van Amerika reisde en een ontvangst ten deel viel. zoals slechts weinigen beschoren is en naar Neder land terugkeerde, beladen met geschenken en met dankbaarheid in het hart voor zoveel ongeveinsde gastvrijheid. Haar ervaring, zoals Margriet" die vertelt, vormt waarschijnlijk wel ,,de story van het jaar" in het leven van de Nederlandse meisjes. De overtocht, die Beatrice naar Amerika maakte, was maar heel eenvoudig. Ze deed het op de goed koopst mogelijke wijze: met een vrachtboot. Zij was de enige vrouw en de enige passagier op die met AMSTEL BIER geladen boot, die haar van Rotterdam naar New Orleans bracht. In die elf weken kreeg Beatrice zeer veel te zien en het is zeer interessant haar wederwaardigheden te lezen, vooral en dat interesseert ons het meest Wanneer ze vertelt, hoe ze met de directie van een grote „bierfabriek een bierkelder bezocht. Het waren de directeuren van het bekende Skhlitzbier- concern, dat als devies voert: „Schlitzbeer, that's the beer that makes Milwaukee famous" (Schlitz- bier is het bier, dat Milwaukee beroemd maakt). Er moest weer verteld worden hoe ze gekomen was. „Op een vrachtboot zei ze voor de zoveelste keer. „Wat voor vracht zat er in de boot?" „Bier." ..Wat voor bier?" „Amstelbier." „Wat is dat voor bier?" Beatrice van Delden heeft in de oorlog en erna in de luchtvaart (ze was secretaresse bij de British European Airways te Amsterdam) geleerd slag vaardig te zijn. Het kwam er uit voor ze he wist: „Amstelbeer, that's the beer, that makes Milwaukee jealous(Amstelbier is het bier, dat Milwaukee jaloers maakt.) De heren stonden met open mond over dat Neder landse meisje, dat nog ad rem genoeg was om het Nederlandse product in de hoogte te steken! HET NEDERLANDSE RODE KRUIS. Het Nederlandse Rode Kruis, dat volgens zijn doelstellingen steeds paraat moet zijn, wanneer rampen over ons komen, zoals overstromingen, explosies, treinongevallen enz., zal in de periode 21 Mei3 Juni een inzamelingsactie houden. Denkt niet: alweer een collecte! Het was President Truman, die zo kernachtig gezegd heeft: „De mensen wenden zich als ze in nood zijn keer op keer tot het Rode Kruis, doch het Rode Kruis wendt zich slechts één keer per jaar tot de men sen! Daarom mag het beroep van het Rode Kruis op het publiek niet vergeefs zijn!" In Nederland bleken na de oorlog de fondsen, die het Rode Kruis bezat, geheel uitgeput. Het is geheel aangewezen op de hulp van het publiek om zijn taak tegenover dat publiek te kunnen vervul len. Begrijpt U dit, dan zal het Rode Kruis zich in de volgende week niet vergeefs tot U wenden! 19 Augustus 1951 Houdt die dag vrij, Want dan is er de Sportdag Van de Amstel Brouwerij! En evenals het bier Dat de dorst zo goed lest, Is od de Sportdag Ook het weer weer best!!

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1951 | | pagina 5