3 AMSTEL-ECHO lieken. De Sint Pieter heeft 290 vensters. 597 ko lommen en zuilen. 44 altaren, waarvan de kruis beelden en kandelaars door Bernini gemodelleerd zijn; 131 mozaiekstukken, die schilderijen schijnen en bestaan uit verschillende en gekleurde steen tjes, waarvan men 28000 kleuren in voorraad heeft. Er staan 435 beelden in. Laten we eventjes afdalen en het interieur nader bezien. Is alles hier verantwoord? Geenszins. Het drukke beelden volk brengt menig vrome pelgrim in de war. Als guir landes slingeren de welgedane engeltjes tegen de pilasters omhoog; ze spelen met paus-portretten, tidar en sleutels. Als naakte knaapjes hinderen ze niet zozeer als de heilige ordestichters, die ijdel zijn op al hun deugden, op hun ootmoed niet het minst. Daarom alleen zijn die beelden onchristelijk en heidens. Ze zouden het minder zijn, als ze zuiver der de schone vormen van de klassieke oudheid vertoonden. De Waarheid van Bernini op het graf van Alexander VII en de Gerechtigheid van Delia Porta op dat van Paulus III, twee pseudonieme Aphrodites (godin der liefde) zijn op pauselijk bevel met een loden kleed bemanteld... Heiligen, die door allerlei theatrale gebarentaal, door smachtende blikken en uitwapperende kleren tegen iedere prijs de bewonderende aandacht der kerk bezoekers willen trekken, winnen toch weinig ons devoot vertrouwen. In brede nissen staan met gebroken lendenen de gespierde, heftig zich bewegende lichamen van St. Andreas en St. Helena, Longinus en Veronica. De laatste heeft de volle wind in haar flapperende rokken; lopend in een storm schijnt ze het sym bool van een orkaan. Dat van de aartsengel Michael, op de Engelenburcht, de lapppen bijna van het lijf waaien: soit. Hij krijgt de volle laag! Maar in de windstille St. Pieter zoveel lawaai Bezien we liever nog even de enorme afmetingen in dit interieur. De koepel, die 58 millioen Kg weegt, rust op vier reuze-pijlers, die bij de grond een omtrek hebben van 71 meter! In de absis ver heft zich de glorie van Bernini. Vier enorm grote beelden van kerkvaders, twee Latijnse (Augusti- nus en Ambrosius) en twee Griekse (Athanasius en Johannes Chrysostomus) dragen als in triumph een bronzen zetel, waarin de houten met ivoor in gelegde draagstoel vervat is, die door de senator Pudens aan Petrus is gegeven en door deze ge bruikt is bij de'jjrediking. Welnu, de mijters van deze kerkvaders zijn niet minder dan 1.90 meter hoog! W. G. Harmse. BIER OP HET WITTE DOEK. Meneer Jacq. den Haan had ongelijk, toen hij in ons vorige nummer in zijn artikeltje ..Nut en on nut van boeken'' schreef: ..dat er net zo min men sen waren, die nooit eens een boek lazen, als hij ooit iemand gezien had, wiens opinie gevraagd werd over een of ander onderwerpWaarmede hij wilde suggereren, dat opinie onderzoek maar een verzinseltje is. Welnu, wij hebben ze wèl gezien, we waren er zelf bij! Met ongeveer honderd employé s, mannetjes en vrouwtjes tezamen, hebben we onze mening uit gesproken over twee reclame films van het Cen traal Brouwerij Kantoor. Ze werden gedraaid door de heren Klark en Pierlot in de Ontvangst kelder van het Hoofdkantoor en wel in ons koffie- uurtje. Arm koffie-uurtje! Nadat we in het donker waren gezet, staarden we in gespannen aandacht naar het witte doek. om slechts een strook vuil-wit te ontwaren, die minu ten lang scheen te zijn. Eindelijk werd het eerste beeld geprojecteerd en we lazen: ..ARTISTEN ZONDER VOETLICHT". Artisten, nou ja; het was er maar één. Mr. Doodle. De andere was een radio-omroeper. Deze twee, met idiote hangsnor ren beplakt, snorden in een gammel autotje, dwars door de stad naar Max van Praag, die met een glas bier in zijn hand een liedje zong. Wat hij zong? We weten het niet. Wat we wel weten is, dat een lawine van onverstaanbare klanken over ons werd uitgestort. En voor we er iets van be grepen. was de film uit! De titel had beter kunnen luiden: ..Voetlicht zonder artisten". De tweede film was van een iets beter gehalte. „HET IS WEER BIER MET WAM HESKES" had ook iets meer inhoud, ofschoon ik me moeilijk kan voorstellen, dat iemand net zo vlug van een ijsje naar een glas bier overgaat, als omgekeerd. En we staken onze mening niet onder stoelen of banken. We hebben gestemd en deze viel ten gunste van de laatste film uit. Of er in deze films reclame zit voor groter bier- verbruik? Ik geloof het niet. Meer dan een ver wondering over het vertoonde van de eerste film en een genadiglijk glimlachje voor de tweede, zit er mijns inziens niet in. Nee, dan de film die we extra te zien kregen; een film opgenomen tijdens de gondelvaart van het vorige jaar. Goed van beeld en compositie is deze film meer in staat het bioscoop-publiek tot waar dering te brengen dan de andere twee films. Maar of er meer bier door gedronken wordt S. Miggelkar. HET ONONTBEERLIJKE BIER In het jaar 1735 voor Chr. vaardigde Pharao Apophis een besluit uit waarin aan allen, behalve edelen, verboden werd. bier en wijn te drinken. Door de levering te beperken tot rijke edelen kon den hoge prijzen worden bedongen en een hoge belasting worden opgelegd aan hen. die genoeg rijkdom bezaten om voor zulk een „weelde" (bier en wijn!) te betalen. Alleen het leger ontving dagelijks een klein rantsoen wijn of bier. De kleine edelen en mindere vrijen (de rest leefde als slaaf) kwamen tegen dit besluit in opstand met het re sultaat, dat het verbod weer werd opgeheven. Men kan nu eenmaal het volk zijn wijn (toen) en zijn bier (heden) niet onthouden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1951 | | pagina 3