2 AMSTEL-ECHO IK ZAL ROME GAAN ZIEN. VI. Het paradijselijke Lugano verliet ik 's nachts om 3 uur voor een treinreis die 15 uur zou duren. De Italiaanse spoorwegen verlenen de pelgrim op zijn Tessera een reductie van 40 procent. Binnen een half uur werd het grensstation Chiasso bereikt, waar de controle bijzonder scherp was. Een uur lang werden wij opgesloten in een ruimte door ijzeren hekken omgeven. Toen het verlossende stempel eindelijk gezet was reden wij spoedig het kalverland binnen, welk woord de betekenis is van Italia. De Italiaanse meisjes begonnen hun natio nale liederen te zingen en de wijnflessen werden ontkurkt. Daarmee gemengd ging het droge brood gemakkelijk naar binnen. Boter is nl. voor het ge wone volk een ongekende weelde. Aan de voet van de Alpen werd het Como-meer gepasseerd en het lieflijke plaatsje van die naam. Dwars door Lombardije snelde de trein naar Mi- lano. waar de gothische dom door de oorlog zwaar beschadigd is. Over de vruchtbare Po-vlakte, hoe wel ik er geen enkele koe gezien heb, ging het langs Piacenza en Fidenza naar Parma. Deze stad geniet de reputatie, dat daar de schoonste vrouwen vandaan komen. Als pelgrim acht ik mij ontheven van de plicht heur schoonheid te omschrijven, maar wel mag ik zeggen, dat ik nu weet waarom Italië de schoonste Madonna's heeft voortgebracht. In Bologna viel het op, dat in alle straten de trot toirs van de rijweg gescheiden zijn door kolommen en pilasters. Dwars door de Apennijnen gaat de trein door talloze tunnels. De wereldberoemde stad Firenze (Florence) dwingt het gevaarte even te stoppen. Firenze is een machtig centrum van kunst en beschaving. Dante, Galilei, Michel An- gelo, Leonardo da Vinei, om de voornaamste te noemen zijn hier of in de buurt geboren. Hier werd ook Savonarola (boetprediker en tegenstan der der Borgia's) in 1498 verbrand. Vervolgens gaat het snel langs Arezzo, Terontalo, Chiusi, Orvieto, dat op een rots gebouwd is, naar Orte, de laatste rustplaats voor de sprong naar het einddoel van alle reizigers, dat om 6 uur bereikt werd: ROMA-TERMINUS! Van Amsterdam af waren 2185 km afgelegd. Een klassieke schrijver heeft eens gezegd: „Zo lang iemand Rome niet gezien heeft, heeft hij eigenlijk nog niets gezien. Hij had evengoed blind geboren kunnen zijn." Zeker een krasse uitspraak, waarmede het spreekwoord gestaafd wordt, dat liefde blind maakt, maar zelfs als dat waar was, zou het gezichtsvermogen alleen niet voldoende zijn om ten volle te genieten van wat Rome te bie den heeft. Men zou tegelijkertijd schilder, beeld houwer, architect en historicus moeten zijn, om nog te zwijgen van de kennis der klassieken, der oude talen, van de Bijbel en de kerkelijke geschie denis. Toch is er voor de gewone leek nog vol doende over om voldaan huiswaarts te keren. Reeds het station Terminus is een entree Rome waardig. Het is het grootste, het schoonste en het meest moderne station van Europa. Het is geheel in witte kleur gehouden, zowel de 20 perrons, sy- metrisch naast elkaar en elk 500 m lang, als de overkapping. Dit wit wordt nooit besmeurd door rook of roet, want hoewel Italië een arm land is, de spoorwegen zijn geheel geëlectrificeerd. Bovendien is dit het enige station dat electrisch beveiligd is. s-Hertogenbosch zal nummer twee in Europa worden). Het was smoor-heet in Rome en daarom een verkwikking dat op elk perron koud drink water te krijgen is. Het is ook nog een zgn. kop- station en dus is het vermoeiende traplopen met zware koffers er niet bij. De naam Terminus duidt er niet op. dat hier het „einde zou zijn maar is af geleid van Thermen, luxueuse badinrichtingen, nl. van Diocletianus, die aan het station grenzen en waaraan 40.000 christenen in dwangarbeid ge werkt hebben. Voor de geleerde is iedere voetstap in Rome een herinnering aan het klassieke verleden. Zodra men echter de uitgang gepasseerd is, verbant een hels lawaai al die aangename indrukken. Men kent daar nl. geen open-knalpot verbod en- de chauffeurs doen hun best elkaar in het gebruik van de claxon te overtreffen. Als U dan nog weet, dat het motor-gebruik zeker het tienvoudige is van wat wij hier gewend zijn, vooral de scooters razen in menigte voorbij, dan begrijpt U, hoe moeilijk het voor me was in de cacophonie de bus te vinden, die mij naar de Via della Conciliazione brengen moest. Want er zijn wel 50 tram-, auto bus- en trolleybus-lijnen met een ingewikkelde let ter- en kleurencombinatie. Ik kreeg een gratis abonnement op het gehele net, dat natuurlijk door mij behoorlijk gebruikt werd. De eerste rit was met de M.B. naar het Comitato Centrale Anno Santo om onderdak te bekomen. Daar stond men de pelgrims in alle talen te woord. Er was o.a. een Hollander, die 7 talen sprak! Op mijn, verzoek om in een klooster geplaatst te wor den, verwees men mij naar de Deutsche Schwes- ter, die vlak naast de Sint Pieter wonen. Toen ik daar aankwam stond ik een beetje beduusd te kijken toen de poort-zuster begon met: „Haben Sie ein Ausweis?" Zij bedoelde natuurlijk mijn pas, want iedere vreemdeling moest geregistreerd wor den. W. G. Harmse. FILMNIEUWS. Inderdaad, geachte lezer, wij willen het hier ook nog even over een film hebben, al is het dan niet over een film die U gemeenlijk op Uw bioscoop avondje pleegt te zien. Het gaat hier over onze „sportdag-filmeen film waaraan ook U mogelijk Uw medewerking hebt verleend en welke film werd opgenomen door de heer van Gijzen van het filiaal Rotterdam. Nog vers liggen ons in 't geheugen de beide film avonden in December jl. met als hoofdschotel „de sportdagfilm welke film wel de voornaamste oor zaak was dat op beide avonden de ontvangzaal bijna „uitverkocht" was.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1951 | | pagina 2