2
AMSTEL-ECHO
IK ZAL ROME GAAN ZIEN.
VI.
Het paradijselijke Lugano verliet ik 's nachts om
3 uur voor een treinreis die 15 uur zou duren. De
Italiaanse spoorwegen verlenen de pelgrim op zijn
Tessera een reductie van 40 procent. Binnen een
half uur werd het grensstation Chiasso bereikt,
waar de controle bijzonder scherp was. Een uur
lang werden wij opgesloten in een ruimte door
ijzeren hekken omgeven. Toen het verlossende
stempel eindelijk gezet was reden wij spoedig het
kalverland binnen, welk woord de betekenis is van
Italia. De Italiaanse meisjes begonnen hun natio
nale liederen te zingen en de wijnflessen werden
ontkurkt. Daarmee gemengd ging het droge brood
gemakkelijk naar binnen. Boter is nl. voor het ge
wone volk een ongekende weelde.
Aan de voet van de Alpen werd het Como-meer
gepasseerd en het lieflijke plaatsje van die naam.
Dwars door Lombardije snelde de trein naar Mi-
lano. waar de gothische dom door de oorlog zwaar
beschadigd is. Over de vruchtbare Po-vlakte, hoe
wel ik er geen enkele koe gezien heb, ging het
langs Piacenza en Fidenza naar Parma. Deze stad
geniet de reputatie, dat daar de schoonste vrouwen
vandaan komen. Als pelgrim acht ik mij ontheven
van de plicht heur schoonheid te omschrijven,
maar wel mag ik zeggen, dat ik nu weet waarom
Italië de schoonste Madonna's heeft voortgebracht.
In Bologna viel het op, dat in alle straten de trot
toirs van de rijweg gescheiden zijn door kolommen
en pilasters. Dwars door de Apennijnen gaat de
trein door talloze tunnels. De wereldberoemde
stad Firenze (Florence) dwingt het gevaarte even
te stoppen. Firenze is een machtig centrum van
kunst en beschaving. Dante, Galilei, Michel An-
gelo, Leonardo da Vinei, om de voornaamste te
noemen zijn hier of in de buurt geboren. Hier
werd ook Savonarola (boetprediker en tegenstan
der der Borgia's) in 1498 verbrand.
Vervolgens gaat het snel langs Arezzo, Terontalo,
Chiusi, Orvieto, dat op een rots gebouwd is, naar
Orte, de laatste rustplaats voor de sprong naar het
einddoel van alle reizigers, dat om 6 uur bereikt
werd: ROMA-TERMINUS! Van Amsterdam af
waren 2185 km afgelegd.
Een klassieke schrijver heeft eens gezegd: „Zo
lang iemand Rome niet gezien heeft, heeft hij
eigenlijk nog niets gezien. Hij had evengoed blind
geboren kunnen zijn." Zeker een krasse uitspraak,
waarmede het spreekwoord gestaafd wordt, dat
liefde blind maakt, maar zelfs als dat waar was,
zou het gezichtsvermogen alleen niet voldoende
zijn om ten volle te genieten van wat Rome te bie
den heeft. Men zou tegelijkertijd schilder, beeld
houwer, architect en historicus moeten zijn, om
nog te zwijgen van de kennis der klassieken, der
oude talen, van de Bijbel en de kerkelijke geschie
denis. Toch is er voor de gewone leek nog vol
doende over om voldaan huiswaarts te keren.
Reeds het station Terminus is een entree Rome
waardig. Het is het grootste, het schoonste en het
meest moderne station van Europa. Het is geheel
in witte kleur gehouden, zowel de 20 perrons, sy-
metrisch naast elkaar en elk 500 m lang, als de
overkapping. Dit wit wordt nooit besmeurd door
rook of roet, want hoewel Italië een arm land is, de
spoorwegen zijn geheel geëlectrificeerd. Bovendien
is dit het enige station dat electrisch beveiligd is.
s-Hertogenbosch zal nummer twee in Europa
worden). Het was smoor-heet in Rome en daarom
een verkwikking dat op elk perron koud drink
water te krijgen is. Het is ook nog een zgn. kop-
station en dus is het vermoeiende traplopen met
zware koffers er niet bij. De naam Terminus duidt
er niet op. dat hier het „einde zou zijn maar is af
geleid van Thermen, luxueuse badinrichtingen, nl.
van Diocletianus, die aan het station grenzen en
waaraan 40.000 christenen in dwangarbeid ge
werkt hebben. Voor de geleerde is iedere voetstap
in Rome een herinnering aan het klassieke verleden.
Zodra men echter de uitgang gepasseerd is, verbant
een hels lawaai al die aangename indrukken. Men
kent daar nl. geen open-knalpot verbod en- de
chauffeurs doen hun best elkaar in het gebruik
van de claxon te overtreffen. Als U dan nog weet,
dat het motor-gebruik zeker het tienvoudige is
van wat wij hier gewend zijn, vooral de scooters
razen in menigte voorbij, dan begrijpt U, hoe
moeilijk het voor me was in de cacophonie de bus
te vinden, die mij naar de Via della Conciliazione
brengen moest. Want er zijn wel 50 tram-, auto
bus- en trolleybus-lijnen met een ingewikkelde let
ter- en kleurencombinatie.
Ik kreeg een gratis abonnement op het gehele net,
dat natuurlijk door mij behoorlijk gebruikt werd.
De eerste rit was met de M.B. naar het Comitato
Centrale Anno Santo om onderdak te bekomen.
Daar stond men de pelgrims in alle talen te woord.
Er was o.a. een Hollander, die 7 talen sprak! Op
mijn, verzoek om in een klooster geplaatst te wor
den, verwees men mij naar de Deutsche Schwes-
ter, die vlak naast de Sint Pieter wonen. Toen
ik daar aankwam stond ik een beetje beduusd te
kijken toen de poort-zuster begon met: „Haben Sie
ein Ausweis?" Zij bedoelde natuurlijk mijn pas,
want iedere vreemdeling moest geregistreerd wor
den.
W. G. Harmse.
FILMNIEUWS.
Inderdaad, geachte lezer, wij willen het hier ook
nog even over een film hebben, al is het dan niet
over een film die U gemeenlijk op Uw bioscoop
avondje pleegt te zien. Het gaat hier over onze
„sportdag-filmeen film waaraan ook U mogelijk
Uw medewerking hebt verleend en welke film
werd opgenomen door de heer van Gijzen van het
filiaal Rotterdam.
Nog vers liggen ons in 't geheugen de beide film
avonden in December jl. met als hoofdschotel „de
sportdagfilm welke film wel de voornaamste oor
zaak was dat op beide avonden de ontvangzaal
bijna „uitverkocht" was.