AMSTEL-ECHO 11 vaart en het ontstaan van het wereldspoorwegnet is door geen ander product zo sterk beïnvloed. En dit alles wordt veroorzaakt door het feit, dat we de landen in twee groepen kunnen verdelen: de producenten of korenschuren, die een overschot van het kostelijk voedsel bezitten, dat kan worden uitgevoerd naar de consumenten, die een tekort aan koren hebben. Zo was het in de oudheid, toen grote korenvloten het graan uit de rijke korenschuur Egypte naar Italië brachten, en zo is het thans nog. We kunnen wel zeggen, dat de tarwevoorziening een van de moeilijkste problemen is, waarmee de wereldhuishouding te kampen heeft. Jaren van misoogst betekenden in het verleden vaak hongersnood en fantastische graanprijzen. Maar ook de „vette" graanjaren waren gevaarlijk. Bij een te rijke oogst ontstond al spoedig een overschot, waarmee men geen raad wist. De prijzen daalden angstwekkend en meermalen ontstond een tarwecrisis, die zowel voor de exporteurs als de importeurs een ramp betekende. Is er niet te ont komen aan die fatale afwisseling van hongersnoden en iandbouwcrises? Om op deze vraag een oplossing te vinden, kwa men het vorig jaar exporteurs en importeurs in Washington bij elkaar. Het was niet de eerste keer, dat men probeerde het eens te worden. Maar tot nog toe waren alle pogingen mislukt. Het ging er in Washington om een maximum- en minimum prijs vast te stellen. Wanneer men het eenmaal eens zou worden over een maximumprijs, dan konden de tarwekopers er zeker van zijn, dat ze ook bij kleine oogsten nooit meer dan deze prijs zouden moeten betalen. Aan de andere kant zou den de exporteurs bij overvloedige graanoogsten gebaat zijn bij een vaste minimumprijs. Hét werd op de conferentie een kwestie van loven en bieden. De exporteurs stelden een maximum prijs van 200 dollarcent per schepel voor, terwijl de importeurs aanvankelijk niet meer dan 165 dollarcent wilden neertellen. Na drie weken on derhandelen werd men het eens: De exporteurs beloofden aan de importeurs jaarlijks ruim 450 millioen schepel tarwe te leveren tegen een prijs van ten hoogste 180 dollarcenten. De importeurs verbonden zich op hun beurt in het eerste jaar tenminste 150 dollarcent per schepel te betalen. Deze minimumprijs daalt jaarlijks met 10 dollar cent, terwijl de duur van de overeenkomst op 4 jaar werd vastgesteld. Volgens de tarweprijzen van het vorige jaar be tekende dit voor Nederland al een deviezenbespa- ring van 30 millioen gulden. U ziet, hoe nauw wij allen bij het resultaat van de tarwe-conf eren tie zijn betrokken. Maar de tarwe-overeenkomst betekende meer. Ook al waren er enkele landen die niet meededen, toch is de conferentie een mooi voorbeeld van geslaagd internationaal overleg. En dit overleg is in onze tijd even „broodnodig" als een niet al te schommelende prijs van ons dagelijks brood. DE BALLONWEDSTRIJD. Bij het ter perse gaan van dit nummer bereikt ons het bericht, dat één van de ballons is neergekomen in... Uithuizen, een der noordelijkste plaatsjes in de provincie Groningen. De naam van de deelnemer of deelneemster wordt •voorlopig nog angstvallig geheim gehouden, om de spanning niet te verbreken. Misschien Wie weet? RECTIFICATIE. In de 2e aflevering van het artikel „Voor onze Fotovrienden", voorkomende in de Amstel-Echo no. 9 van Mei 1950, pag. 3, staat abusievelijk ver meld: Hierin blijft de foto uur tot 3 kwartier (22e regel van onder)'. Dit moet zijn: 10 a 15 mi nuten. Het kranige Den Haag/Rotterdam team dat het onze met 32 sloeg. Ook op het sportterrein liet Sint Joezoep zich niet onbetuigd

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1950 | | pagina 11