Si f$ AMSTEL-ECHO 7 uitstek Amstelbier wordt geschonken. Doch ook op het gebied van uithangborden kan men spreken van goede en minder goede. De vroegere uithangborden (lichtbakken) in de bekende bierglas-vorm met tekst, die enige jaren vóór de oorlog werden vervangen door de ronde crème-rood emaille borden, komen langzamerhand weer terug. Toch is dit geen verbetering. De eerst Deze reclame is goed. Heeft ze haar nut bewezen? Natuurlijk, men spreekt er over en over het bier en als vanzelf kwam dan: ,,Het bier is weer best!" En commercieel? Heeft de reclame ook op dit gebied haar nut bewezen? Wanneer we aan de hand van statistieken zien, dat het bierverbruik in ons land weer gaat toenemen, dan is zeer zeker de gemaakte reclame daaraan voor een deel niet vreemd. Wanneer is reclame slecht te noemen? Zoals gezegd: Goede reclame is kort en krach tig. Reclame b.v. in advertenties of op affiches met lange, zelfs zeer lange teksten zijn uit den boze, vooral wanneer aan het einde van zo n tirade pas dat komt, wat men eigenlijk al direct had willen zeggen. Lange teksten leest men niet of vluchtig, waardoor het beoogde effect verloren gaat. Slechte reclame is ook die, waarin concurreren de firma's, hetzij openlijk of bedekt, ,,te-kijk-gezet- worden In dat geval gaat het om de .goede ver staander". Maar een goed verstaander verstaat zowel het één als het ander. Hij kan wel eens den ken: ,,'t Zit ze toch niet lekker, dat X met Y aan de markt is. Vroeger maakten ze dergelijke re clame toch ook niet!" Men kan op velerlei wijze bier-reclame maken. Door het schenken van allerlei luxe- of gebruiks artikelen, het beschikbaar stellen van prijzen voor tentoonstellingen en wedstrijden of het aanbrengen van de naam van het artikel of firma op of aan panden. In dit verband is ons uithangbord een goede wijze van reclame-maken te noemen. Immers op die manier wordt in-het-ooglopend het publiek er op gewezen, dat in het bewuste pand bier en bij iMt'n» J fV bedoelde borden met hun geschilderd „glas-met bier" passen niet meer in deze tijd. U vindt wellicht het glas bier suggestief? Och kom. als de aandui ding AMSTELBIER niet voldoende is om het pu bliek te lokken, dan is zeer zeker het veelal van verf ontdane en dus ledige bierglas daartoe ook niet in staat. Het mooie, heldere en duidelijke mm EEN ANTWOORD OP EEN VEELVOORKOMENDE VRAAG door J. BEEKMAN h« u

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1950 | | pagina 7