6 AMSTEL-ECHO IS RECLAME WEGGEGOOID GELD? Deze vraag hoort men vaak stellen en er is niet een direct antwoord op te geven. De vraag öf re clame nodig is, kan wèl direct worden beantwoord en wel met duidelijk: JA. Wanneer we zien, dat nagenoeg alle commerciële bedrijven en instellin gen, ja zelfs instellingen zonder commerciële doel einden van tijd tot tijd reclame maken, dan is het bevestigende antwoord wel gerechtvaardigd. Men kan goede, minder goede en zelfs slechte reclame maken. Over goede reclame wordt met lof gesproken en over slechte wordtóók gespro ken, zij het in minder gunstige zin. In beide ge vallen wordt het beoogde doel bereikt. Immers, men spreekt er over en dat zal wel de bedoeling zijn van diegenen, die door middel van reclame de aan dacht wensen te trekken. De vraag of reclame nut heeft, is hiermede dus ook bewezen. Zodra men kan spreken van „nuttig zijn is het uitgeven van geld voor het maken van reclame dus wel verant woord. Nu doet zich het eigenaardige geval voor, dat de reclamemakers zich er niet van bewust zijn, dat de door hen gemaakte of gevoerde reclame-campagne slecht is. Waren ze er in de aanvang wèl van be wust, ze zouden er niet aan beginnen. In hun ogen is hun reclame de beste. Hoe komt men dan aan de wetenschap of de gevoerde reclame goed, dan wel slecht is te noemen? Dat blijkt veelal achteraf. Reeds in de middel-eeuwen maakte men reclame. De eigenlijke affiche-reclame dateert pas van laat in de negentiende eeuw. De kunst van het reclame maken verstond men toen nog niet in die mate, als heden ten dage. Reclame ontwerpen en reclame maken is een kunst, een vak geworden en er be staan zelfs vakscholen voor reclame-ontwerpers, reclame-tekenaars, etaleurs enz. Het ontwerpen en verspreiden van reclame wordt thans veelal aan erkende, grote reclame-bureaux overgelaten, die, rekening houdende met de firma, het artikel en de tijd. reclame-campagnes ontketenen, die, naar al deze normen, volgens hun mening verantwoord zijn, in tegenstelling met vroeger, toen de firma of in stelling het ontwerpen en maken c.q. verspreiden van reclame zelf ter hand nam. De gemaakte re clame komt, en dat is het doel, onder de aandacht van het grote publiek en het is zijn oordeel, dat be paalt of de gemaakte reclame goed of slecht is te noemen. Gemeten naar de maatstaven van thans, komt een reclame-ontwerp of affiche uit het jaar 1894 ons primitief en lelijk voor, om nog niets eens te spreken van reclameplaten van nog vroegere datum. Toch zullen deze reclameplaten het toen misschien wèl hebben gedaan. Met zekerheid is dat thans niet te bewijzen, daarvoor leven we in een tè moderne wereld. Wanneer kan men nu van een goede reclame spreken? Goede reclame is kort en krachtig, vraagt de aandacht van het publiek en houdt deze vast. Komt ze tot ons in de vorm van advertenties, dan moet met de eerste oogopslag het beoogde doel worden bereikt. Komt ze tot ons in de vorm van affiches of reclame-borden, dan moet het beeld duidelijk en al-zeggend zijn. Om het beoogde doel ten volle te bereiken dienen dergelijke borden bij donker verlicht te zijn. Vooral in de laatste twintig jaar neemt de lichtreclame een zeer belangrijke plaats in het zakenleven in. Steeds meer en meer ziet men bij donker neon-lichtreclame in velerlei vorm en kleur tegen gevel of hemel afsteken en de dure aanschaffingskosten worden ruimschoots terug gewonnen, omdat deze soort van reclame méér dan op andere wijze de aandacht van het publiek vraagt. In dit verband wijs ik op onze mooie neon-licht reclame op het dak van ons Vatengebouw. Jammer is, dat deze reclame vroeger vanuit de stad goed zichtbaar door de hoogbouw van het nieuwe R.V.A.-gebouw onleesbaar is geworden. Wellicht zouden we door het omhoogbrengen van de letters dit euvel kunnen overwinnen. De reclame-campagne door de gezamenlijke Ne derlandse brouwerijen het vorige jaar ingezet met de leuze: HET BIER IS WEER BEST, had geen betere slagzin kunnen hebben. „Het bier is weer best. Welke inwoner van ons land, groot of klein, kent deze slagzin niet? Iedereen had er de mond vol van en nóg hoort men hem herhaaldelijk! HET BIER IS WEER BEST. Kort en krachtig, zonder veel omhaal van woorden, zonder franje. Precies zoals we graag willen, dat ook anderen het zeggen. fvr-;

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1950 | | pagina 6