7
AMSTEL-ECHO
Nu wij toch met persoonsnamen bezig zijn, willen
wij ook nog, zij het met enige schroom, noemen:
Lazarus. Uit de hierboven aangehaalde gelijkenis
werd deze reeds genoemd als een arme man, die
lag voor de poort van de rijke man als bedelaar,
vol zweren. Hij was dus melaats, er ellendig aan
toe, want de honden kwamen en lekten zijn zweren.
Omdat hij voor de poort lag, is de uitdrukking
..Lazarus zijn gaan betekenen: stomdronken zijn.
Opmerking: ..Rut zijnheeft niets te maken met de
vrouw Ruth uit het Oude Testament, die arm en
berooid alleen in een vreemd land achterbleef.
Achitofel: Gezegd van iemand, die een slechte
raadgever is. Koning David had als raadsman
Achitofel, die echter heulde met zijn zoon Absalom.
Deze Absalom smeedde plannen om zijn vader
David van de troon te stoten. De raad, die Achi
tofel aan David gaf, was voor hem dus niet al te
best! Zie 2 Sam. 16.
Hij is de Benjamin: d. w. z. de jongste. Benjamin
was de jongste zoon van de aartsvader Jacob.
Laat de linkerhand niet weten, wat de rechter doet,
d. w. z. doe goed aan de armen in stilte. Letterlijk
overgenomen uit Matth. 6, waar Jezus zegt: Maar
als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet
weten, wat uw rechter doet.
De deugd in het midden: schertsenderwijze gezegd
om in een gezelschap van drie personen iemand in
het midden te laten lopen. Hierbij is gedacht aan
de drie kruisen op Golgotha, waar Jezus werd ge
kruisigd met links en rechts een moordenaar.
Iemand van Pontius naar Pilatus sturen: d. i.
iemand van het kastje naar de muur sturen. Ont
leend aan de geschiedenis van Jezus' proces ten
tijde van de Romeinse stadhouder Pontius Pilatus.
Toen Jezus door Pontius Pilatus werd verhoord,
zond hij Jezus door naar Herodes, de (vazal-)
koning van Galilea. De uitdrukking zou feitelijk
moeten zijn: van Pontius Pilatus naar Herodes
sturen.
Babylonische spraakverwarring: gezegd bijv. wan
neer men in een vergadering verschil van mening
heeft en de leden tegen elkaar in schreeuwen of bij
een groot internationaal gezelschap. Ontleend aan
de torenbouw van Babel. Men wilde, zie Genesis
11, een toren bouwen tot in de hemel. Was er
tevoren op aarde één taal, toen werd de „spraak
verward zodat de een de ander niet meer kon
verstaan.
Een gesloten boek. Gezegd van iemand, die men
niet kan doorgronden. Johannes zag in de Open
baring in Gods rechterhand een boek, verzegeld
met zeven zegels. De inhoud daarvan was hem dus
niet bekend.
Wij rnenen het bij deze enkele uitdrukkingen te
moeten laten, aangezien wij anders vrezen te veel
ruimte in beslag te zullen nemen, hoewel er nog
veel meer gezegden in onze spreek- en schrijftaal
hun oorsprong vinden in de Heilige Schrift. Met
deze enkele gezegden echter hopen wij de lezer
enig inzicht in deze materie te hebben gegeven,
en. zij het in zeer bescheiden mate, hiermede bijge
dragen te hebben tot verrijking van onze kennis van
onze zo rijk gevariëerde Nederlandse taal.
B. E.
BLOK AAN HET BEEN OF VOORDEEL?
Discipline is een ding waar de meeste Nederlan
ders niet graag over horen, toch geloof ik eigenlijk,
dat er niet velen zijn, die bezwaar hebben tegen
discipline, evenmin als een weldenkend mens een
hekel heeft aan politie, brandweer, ziekenhuis en
gevangenis.
Het is wellicht mogelijk om in een scherpzinnig
betoog het hoe en waarom van discipline te ont
leden, maar voor onszelf kunnen wij toch vaststel
len. dat discipline in een bedrijf in wezen de orde
en netheid is die voorspoed in huis brengt.
Als men het bedrijf ziet als de plaats waar men
in samenwerking met de bedrijfsgenoten zijn brood
verdient, is het vanzelfsprekend, dat men ook zijn
best doet de belangen van zijn bedrijf te dienen.
Immers: gaat het de onderneming goed, dan zijn
wij daar zelf mee gebaat.
Andersom geldt in nog sterkere mate.
En wat discipline daar nu mee uit te staan heeft?
Alles.
Discipline is het zich houden aan het naleven van
de werkvoorschriften, orde- en veiligheidsmaatre
gelen in het bedrijf, kortom zich houden aan de
regels van het huis.
Discipline is:
het op tijd komen, ook als er geen controle is.
Men stelt het immers altijd op prijs precies op tijd
te kunnen vertrekken.
het niet tijdens werktijd eten. Thuis begint U
toch ook niet om half tien al boterhammen op te
eten. U heeft er vaste tijden voor, waarom dan
niet ook in de fabriek of op kantoor? Dit clan
destiene eten is veelal een erfenis uit de oorlog,
toen de boterhammen schaars waren, maar het is
onsmakelijk, ongezond en ongedisciplineerd.
het betrachten van wat men noemt de „bur
gerlijke beleefdheid", ook op het werk. Iedereen
weet, dat het onbeleefd en ongedisciplineerd is, na
werktijd zo hard weg te rennen, dat men anderen
onder de voet loopt, de fiets van de buurman in de
stalling om te gooien en niet recht te zetten, de
pomp van een ander te lenen en gemakshalve maar
ergens neer te leggen, in de kleedkamers kleren
hangers op de grond gooien, W. C.'s te veront
reinigen (een onbegrijpelijke, verfoeilijke ge
woonte), vuile vingers te zetten op deuren en
muren, zonder wassen de fabriek uit te hollen, al
zijn er nog zulke mooie wasbakkenvul de lijst
zelf maar aan. Er is veelal veel, dat te wensen
overlaat.
het nalaten van allerlei privé-karweitjes in tijd
van de baas, met gereedschap en materiaal van