7 AMSTEL-ECHO Nu wij toch met persoonsnamen bezig zijn, willen wij ook nog, zij het met enige schroom, noemen: Lazarus. Uit de hierboven aangehaalde gelijkenis werd deze reeds genoemd als een arme man, die lag voor de poort van de rijke man als bedelaar, vol zweren. Hij was dus melaats, er ellendig aan toe, want de honden kwamen en lekten zijn zweren. Omdat hij voor de poort lag, is de uitdrukking ..Lazarus zijn gaan betekenen: stomdronken zijn. Opmerking: ..Rut zijnheeft niets te maken met de vrouw Ruth uit het Oude Testament, die arm en berooid alleen in een vreemd land achterbleef. Achitofel: Gezegd van iemand, die een slechte raadgever is. Koning David had als raadsman Achitofel, die echter heulde met zijn zoon Absalom. Deze Absalom smeedde plannen om zijn vader David van de troon te stoten. De raad, die Achi tofel aan David gaf, was voor hem dus niet al te best! Zie 2 Sam. 16. Hij is de Benjamin: d. w. z. de jongste. Benjamin was de jongste zoon van de aartsvader Jacob. Laat de linkerhand niet weten, wat de rechter doet, d. w. z. doe goed aan de armen in stilte. Letterlijk overgenomen uit Matth. 6, waar Jezus zegt: Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet weten, wat uw rechter doet. De deugd in het midden: schertsenderwijze gezegd om in een gezelschap van drie personen iemand in het midden te laten lopen. Hierbij is gedacht aan de drie kruisen op Golgotha, waar Jezus werd ge kruisigd met links en rechts een moordenaar. Iemand van Pontius naar Pilatus sturen: d. i. iemand van het kastje naar de muur sturen. Ont leend aan de geschiedenis van Jezus' proces ten tijde van de Romeinse stadhouder Pontius Pilatus. Toen Jezus door Pontius Pilatus werd verhoord, zond hij Jezus door naar Herodes, de (vazal-) koning van Galilea. De uitdrukking zou feitelijk moeten zijn: van Pontius Pilatus naar Herodes sturen. Babylonische spraakverwarring: gezegd bijv. wan neer men in een vergadering verschil van mening heeft en de leden tegen elkaar in schreeuwen of bij een groot internationaal gezelschap. Ontleend aan de torenbouw van Babel. Men wilde, zie Genesis 11, een toren bouwen tot in de hemel. Was er tevoren op aarde één taal, toen werd de „spraak verward zodat de een de ander niet meer kon verstaan. Een gesloten boek. Gezegd van iemand, die men niet kan doorgronden. Johannes zag in de Open baring in Gods rechterhand een boek, verzegeld met zeven zegels. De inhoud daarvan was hem dus niet bekend. Wij rnenen het bij deze enkele uitdrukkingen te moeten laten, aangezien wij anders vrezen te veel ruimte in beslag te zullen nemen, hoewel er nog veel meer gezegden in onze spreek- en schrijftaal hun oorsprong vinden in de Heilige Schrift. Met deze enkele gezegden echter hopen wij de lezer enig inzicht in deze materie te hebben gegeven, en. zij het in zeer bescheiden mate, hiermede bijge dragen te hebben tot verrijking van onze kennis van onze zo rijk gevariëerde Nederlandse taal. B. E. BLOK AAN HET BEEN OF VOORDEEL? Discipline is een ding waar de meeste Nederlan ders niet graag over horen, toch geloof ik eigenlijk, dat er niet velen zijn, die bezwaar hebben tegen discipline, evenmin als een weldenkend mens een hekel heeft aan politie, brandweer, ziekenhuis en gevangenis. Het is wellicht mogelijk om in een scherpzinnig betoog het hoe en waarom van discipline te ont leden, maar voor onszelf kunnen wij toch vaststel len. dat discipline in een bedrijf in wezen de orde en netheid is die voorspoed in huis brengt. Als men het bedrijf ziet als de plaats waar men in samenwerking met de bedrijfsgenoten zijn brood verdient, is het vanzelfsprekend, dat men ook zijn best doet de belangen van zijn bedrijf te dienen. Immers: gaat het de onderneming goed, dan zijn wij daar zelf mee gebaat. Andersom geldt in nog sterkere mate. En wat discipline daar nu mee uit te staan heeft? Alles. Discipline is het zich houden aan het naleven van de werkvoorschriften, orde- en veiligheidsmaatre gelen in het bedrijf, kortom zich houden aan de regels van het huis. Discipline is: het op tijd komen, ook als er geen controle is. Men stelt het immers altijd op prijs precies op tijd te kunnen vertrekken. het niet tijdens werktijd eten. Thuis begint U toch ook niet om half tien al boterhammen op te eten. U heeft er vaste tijden voor, waarom dan niet ook in de fabriek of op kantoor? Dit clan destiene eten is veelal een erfenis uit de oorlog, toen de boterhammen schaars waren, maar het is onsmakelijk, ongezond en ongedisciplineerd. het betrachten van wat men noemt de „bur gerlijke beleefdheid", ook op het werk. Iedereen weet, dat het onbeleefd en ongedisciplineerd is, na werktijd zo hard weg te rennen, dat men anderen onder de voet loopt, de fiets van de buurman in de stalling om te gooien en niet recht te zetten, de pomp van een ander te lenen en gemakshalve maar ergens neer te leggen, in de kleedkamers kleren hangers op de grond gooien, W. C.'s te veront reinigen (een onbegrijpelijke, verfoeilijke ge woonte), vuile vingers te zetten op deuren en muren, zonder wassen de fabriek uit te hollen, al zijn er nog zulke mooie wasbakkenvul de lijst zelf maar aan. Er is veelal veel, dat te wensen overlaat. het nalaten van allerlei privé-karweitjes in tijd van de baas, met gereedschap en materiaal van

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1950 | | pagina 7