2 AMSTEL-ECHO STIJGEND CAFÉBEZOEK Door de aanstaande verlaging van de bieraccijns en een nieuwe reclamecampagne. Wie kent niet de collectieve reclamecampagne voor bier. welke in het afgelopen jaar gevoerd werd? Met de leus: „Het bier is weer best" werd een campagne ingezet om het goede Nederlandse bier weer onder de aandacht van het publiek te bren gen. Hierin zijn de organisatoren volkomen ge slaagd. Bier is weer een levend begrip voor ons volk geworden. Zijn de grote mogelijkheden hier van wel volkomen door de horecabedrijven benut? Heeft men wel beseft, welk een vruchtbare bodem hier door de brouwerijen werd voorbereid? Is het niet van groot belang, dat alle middelen worden aangegrepen om van de populariteit die het bier heeft, te profiteren, mede ter verhoging van het cafébezoek? Iedereen weet. dat de laatste jaren het cafébezoek onrustbarend is gedaald. Uit de verbruikscijfers van verschillende dranken blijkt, dat er een grote samenhang bestaat tussen de omvang van het cafébezoek en het verbruik van bier. Anderzijds loopt de lijn van het cafébezoek niet parallel aan die van het verbruik van andere dran ken dan bier. Dit is een feit, dat voor de horeca bedrijven boekdelen spreekt. Andere dranken dan bier kunnen thuis evengoed geschonken worden als in een café, maar bier is de enige drank, die in een horecabedrijf beter geschonken kan worden dan thuis meestal mogelijk is. Daardoor is bier de enige drank, die door zijn aard het cafébezoek stimuleert. Straks zullen de gezamelijke brouwerijen hun succesvolle actie van 1949 voortzetten met een nieuwe campagne in 1950. Een campagne, waarbij het horecabedrijf niet achter mag blijven. Laat men toch goed beseffen, dat het hier ook gaat om de belangen van de eigen zaak. Als straks de prijzen van verschillende dranken zullen stijgen en de bier accijns wordt verlaagd, zal het bier van des te meer belang voor U worden. De mogelijkheid van een grotere bieromzet is een kans, die men niet voorbij mag laten gaan. Bereidt U daarop voor en haakt in op de actuele feiten, ondersteund door een nieuwe collectieve campagne voor het bier. Het bier heeft zijn weg weer gevonden, het heeft zijn oude populariteit teruggekregen. Hier ligt ook voor de horecabedrijven de gelegenheid de bieromzet te vergroten. Bier behoort van ouds bij gezelligheid en een prettige sfeer. De naam van een zaak waar een puik biertje getapt wordt, gaat van mond tot mond. Zo n zaak krijgt bekendheid enmeer bier klanten. Bier is en blijft de basis van het horeca bedrijf. Dat ieder hiermede zijn voordeel moge doen! MET MUZIEK DOOR HET LEVEN! Böse Menschen haben keine Lieder (Seume) „Wanneer de wijn is in de man. is de wijsheid in de kan' is een oud spreekwoord, dat we allen kennen en we weten maar al te goed, dat het een waarheid bevat als een koe. Hebben we ooit een dergelijke uitdrukking horen bezigen over een bierdrinker? Naar mijn weten niet. Trouwens, het bier bevat heel wat minder alcohol dan sommige wijnsoorten en het zal dus heel wat langer duren, voordat de bierdrinker war taal gaat spreken. Integendeel, een bierdrinker is doorgaans een gezellig mens, die wanneer hij spraakzamer gaat worden, dikwijls zijn plezier uit in een lied. Wanneer U wel eens een excursie hebt gadegeslagen, zal U dat uit ervaring bekend zijn. Na een rondgang door het bedrijf, waarop ge woonlijk het heerlijke glas Amstelbier volgt, schalt het gezang door lokalen en gangen en tovert een glimlach op de gezichten van de nijvere employé's. die weten, dat in de Ontvangkelder de vrolijkheid ten top is gestegen. Bier en gezang. Indachtig aan deze logische volgorde hebben twee employé s van het Centraal Brouwerij Kantoor, de heren F. Peijpers en A. Buitenkant, een „Bierlied" gecomponeerd en doen vastleggen op de gramo- foonplaat. De muziek, gecomponeerd door de heer Peijpers, werd door „Accordeola" onder leiding van Jan Gorissen gespeeld, terwijl de bekende radiozanger Max van Praag de door de heer Bui tenkant gemaakte tekst zong. Een koor, bestaande uit dames en heren van het Centraal Brouwerij Kantoor, verleende eveneens medewerking. De op name is van Decca. Een bijzonderheid van deze plaat is, dat beide kanten gelijk zijn, met dit ver schil, dat op een der zijden het lied wordt onder broken voor een parlando ter aanbeveling van het bier en het drinken er van. Dit is gedaan om het uitzenden per radio mogelijk te maken. In dat geval draait men de kant zónder parlando. De radio mag immers geen reclame maken! Het is de bedoeling dat de platen door de ver schillende brouwerijen aan Caféhouders e.d. wor den verstrekt tot stimulans van het bierverbruik. Volgens mededeling van het C. B. K. bedraagt het aantal aangevraagde platen al meer dan 5000. Of dit lied het net zo goed zal doen als ons „Amstellied" dienen we nog af te wachten. Het ..Amstellied werd nl. in 1937 door onze collega J. A. Belger gemaakt op de muziek van het toen overbekende „Jamboree-lied". U weet wel: In negentien-drie-zeven dan kan je wat beleven, dan komt de Jamboree in Nederland! of: In ons klein Nederlandje leest ieder in z'n krantje, Het Centraal Brouwerij Kantoor verzond de volgende mededeling aan de Neder landse Hotel-, Rest.- en Cafébedrijven.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1950 | | pagina 2