0 p reió 6 AMSTEL-ECHO Enkele maanden geleden stond de aflevering van de Amstel-Echo in het teken van de export en daar ik sindsdien de gelegenheid heb gehad wederom een reis naar de Verenigde Staten van Noord- Amerika te maken, hebben diverse leden van ons personeel en de redactie van de Amstel-Echo mij verzocht U eens iets te vertellen omtrent mijn reiservaringen. U moet niet van mij verwachten, dat ik U hier een volledig zakelijk rapport kan geven, hiervoor is de Amstel-Echo niet bestemd, doch ik wil U in ge dachten meenemen op een reis, die voor velen onder U ver lijkt doch welke, dank zij de tegen woordige moderne transportmiddelen, eigenlijk slechts betrekkeliik kort is. Immers, ik stapte des avonds om halt tien op Schiphol in een Constel lation van de K.L.M. en was de andere dag, des namiddags om zes uur, reeds in mijn hotel te New York. Na vertrek van Schiphol, dat naar mijn bescheiden mening en zonder chauvinisme te spreken, wer kelijk een der mooiste en beste vliegvelden is van de vele luchthavens, welke ik reeds mocht zien, vond na een vlieg tijd van 2 uur en 20 minuten de eerste tussenlanding op Prestwick in Schotland plaats. Ik ben niet bijster enthousiast over deze haven, waar, zoals U zich allen nog wel zult her inneren, het vorige jaar Parmentier het slachtof fer werd van de naar ik meen gebrekkige grond- organisatie. Het aan het vliegveld grenzende restaurant ziet er alles behalve aantrekkelijk en helder uit en de verversingen, die men de lucht reiziger daar aanbiedt, weerspiegelen eveneens de minder rooskleurige omstandigheden, waaronder de bevolking van het eens zo machtige Albion heden ten dage moet leven. Na een oponthoud van ca. 2x/2 uur, tijdens hetwelk de benzinetanks van het vliegtuig worden volgepompt, vertrekt men voor de grote oversteek naar Gander op New foundland. Het is pikdonkere nacht en de machine zit spoedig op grote hoogte (5000 tot 6000 meter) en nadat een lieftalige stewardess of een voor komende steward enkele ..drankjes" heeft geser veerd, doet het gezoem der motoren de passagiers in slaap dommelen om tegen de ochtend weer ge wekt te worden voor het ontbijt, dat aan boord geserveerd wordt. Wat te zeggen van dit ontbijt of van een lunch, door de K.L.M. aan haar pas sagiers aangeboden? Het is in één woord uit stekend; naar mijn smaak wellicht wat te veel. De landing op Gander zal ik niet gauw vergeten. Ür was veel bewolking; af en toe kon men de met sneeuw bedekte beboste berg- of heuveltoppen waarnemen en nadat de piloot zijn machine liet zakken en de landingspoging blijkbaar ging on dernemen, moest hij plotseling weer optrekken; een tweede en derde poging tot landen mislukten eveneens en ik moet zeggen, dat men van geen der passagiers ook maar iets hoorde. Ieder was stil en gelijk ik zelf zullen velen zich wel hebben afgevraagd of het inderdaad zal gelukken en of er nog wel voldoende benzine aanwezig is om op het zo veel verder gelegen vliegveld Sydney een landing u?t te voeren. De piloot gaf het evenwel niet op en bij de vierde poging landden we na meer dan een uur en na bijna 12 x/2 uur in totaal in de lucht te zijn geweest, zeer behoorlijk op de uitstekende en zeer brede baan van dit grote vliegveld, dat tijdens de oorlog gebruikt werd om vandaar de grote Amerikaanse bommenwerpers over de Oceaan naar Engeland te vliegen. Gander, waar alle grote wereldluchtvaartmaat schappijen vertegenwoordigd zijn (A.O.A.. T.C.A., S.A.S., K.L.M. enz.) bezit een grote hall, restau rant en bar; alles is zeer ruim gebouwd en voor de heren is er een pracht gelegenheid om zich na de vliegtocht van hun overtollige baard te bevrijden. Er is volop heerlijke tomaten-, ananas- of sinaas appelsap te krijgen, wederom aangeboden door de K.L.M. Men heeft h ier gelegenheid de benen eens wat te strekken en na verloop van circa \x/2 uur wordt het vertreksein weer gegeven voor de laatste etappe naar New York. Hiermede waren 5j/> uur gemoeid; men vliegt voor een groot deel nog steeds over zee om daarna over Boston naar New York City te koersen. Het vorige jaar landde ik te New York nog op het La Guardia vliegveld, genaamd naar de voormalige burgemeester van werelds grootste stad, doch sedert enige tijd landen of vertrekken alle machines van of met bestemming overzee op het vliegveld Idlewild. Dit laatste is nog geheel in opbouw en het zal zeker minstens 5 tot 7 jaar duren alvorens men daar mede geheel gereed zal zijn. Ik moet zeggen, dat de ontvangst- en vertrekruimten, welke van tijde lijke aard zijn op dit vliegterrein, mij Schiphol niet konden doen vergeten. De douane-formaliteiten namen dit keer niet veel tijd in beslag; in Amerika gaan bij de douane-contröle de Amerikaanse staatsburgers alsmede reizigers met diplomatieke paspoorten steeds voor, daarna komen pas de ..aliens (vreemdelingen) aan de beurt. Wat te zeggen van de rit van het vliegveld naar de City? Deze duurt ongeveer een uur en in het begin heeft men niet direct de idee in de nabij heid van een grote stad te zijn. De kleine houten huizen maken een enigszins armoedige indruk, doch langzamerheid naderen de hogere gebouwen en rijdt men in lange rijen auto's de stad binnen. Overal lichtreclames, welke de aandacht vragen voor bier (Schlitz, Rupperts enz.), coca cola, siga retten enz. De rit eindigt bij het Grand Central Terminal (station), vlak bij het bekende Chrysler Building en niet ver verwijderd van Times Square, waar onze nieuwe vertegenwoordigers voor mij in het Astor hotel een kamer hadden gereserveerd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1950 | | pagina 6