6 AMSTEL-ECHO en Co., die in 1871 de durf en de ondernemings lust bezaten om toen nog slechts enkele ge vestigde brouwerijen aarzelend de eerste pogin gen in deze richting waagden uitsluitend op de ondergistingsmethode gebaseerde bedrijven op te zetten, die in omvang en conceptie alle hier te lande bestaande brouwerijen overtroffen. (slot volgt.) y^JuO-ht DE VELE ASPECTEN VAN HET SCHAAKSPEL. 1. Als beeld van de oorlog. De Ouden, die de stukken soldaten, paarden, olifanten, strijdwa gens, aanvoerder enz. noemden, beschouwden het geheel als een leger, dat volgens bepaalde aan- vals- of verdedigingsplannen moest optreden. De opvatting van het schaakspel als een schijnoorlog strookt met de zienswijze, dat de strijdlust de mens is aangeboren. 2. Als wetenschap. Niettegenstaande het grote aantal onbekende factoren voortvloeiende uit zijn oneindige combinatiemogelijkheden is het schaak spel als wetenschap beschouwen op grond van het feit, dat zekere leidende beginselen, dank zij de onderzoekingen en de steeds meer geperfectio neerde methodiek der meesters, voor theoretische systematisering vatbaar zijn gebleken. 3. Als kunst. De scheppende fantasie verheft het schaakspel tot een kunst, een bezigheid van hoog intellectueel genot, waarin het talent en zelfs het genie zich ten volle kunnen ontplooien. Doch blijven we bescheiden. Er is geen gebied des geestes, dat volstrekte intellectuele criteria ople vert. Het schaakspel vormt hierop geen uitzon dering. 4. Als sport. Het schaakspel is een hersengymnas tiek, een worsteling van de gespierde geest met de stugge materie. Het is een sport met haar eigen wetten en bepalingen: voor jongeren een scholing in het abstracte denken, voor ouderen een bron van geestelijke verjonging. 5. Als werktuigkunde. De waarde der stukken varieert met de positie, die zij innemen. Dit ver schijnsel berust op de wet der mechanica, de sta tische en dynamische wet van evenwicht, bewe ging en kracht. Verwant met deze wetten zijn de strategie, de leer van het doel en de tactiek, de leer der middelen, die de verrichtingen der groot meesters tot wonderen van mechanica stempelen. De structuur hunner combinaties is als een stelsel van spillen en tandraderen, een wetenschappelijk geleide krachtsaanwending op het gestelde doel: het mat. 6. Als symphonische compositie. Tal van beroem de musici, o.a. Philidor en Chopin, waren goede schaakmeesters. Ook kan dit gezegd worden van verschillende dichters, kunstenaars der woordmu ziek. Vooral het blindspel is met een symphonie te vergelijken. Het spel wordt door de verdwij ning der stukken geheel onstoffelijk. De over blijvende bewegingen zijn als de toonaarden van diverse instrumenten, welker harmonieus ensem ble tot een triomphantelijke finale leidt. 7. Als morele factor. In de eerste plaats vervangt het schaakspel allerlei kostbare tijdpasseringen. Het is op zichzelf al zo boeiend, dat er geen inzet bij nodig is om de spanning te verhogen. In de legende over de uitvinding van het schaakspel wordt al duidelijk vermeld, dat de Brahmaan Sissa het doel bereikte, dat hij zich voorstelde: de morele verheffing van zijn vorst. De waarde der stukken werd in de 12e en 13e eeuw gelijkgesteld met die der verschillende maatschappelijke rangen en het spel maakte deel uit van de opvoeding der jonge edellieden. De grote Franklin wijdt in zijn mémoires een heel hoofdstuk aan de betekenis van het schaakspel voor het leven. 8. Als geluksspel. Wat is de rol van het geluk of het toeval bij het schaakspel? In welke mate zijn daaraan zwakke zetten, bokken en verlies te wij ten? Zenuwachtigheid, physieke of morele inzin-. kingen, gebrek aan concentratie, enz. spelen hier bij een voorname rol. Pech, of gelukkig toeval (het verschijnsel heeft steeds 2 kanten) kan altijd de kans doen keren en de winnaar ener partij is niet zelden hij. die de voorlaatste bok schiet. 9. Conclusie. Erkennen wij de betrekkelijke gel digheid dezer opvattingen. Laat het schaakspel zijn wetenschappelijke, zijn artistieke, zijn spor tieve, zijn opvoedende zijde hebben, maar maken wij het vooral niet te gewichtig en ontveinzen wij ons nimmer, dat het tenslotte niets meer dan een Spel is. W. J. Swart. In de stad Newark in Ohio heeft de hitte voor een verrassing gezorgd. Uit een aantal kratten eieren, op de mesthoop geworpen omdat de eieren niet voor gebruik geschikt werden geacht, begonnen kuikens te kruipen! De temperatuur was dan ook 35 graden C. Wanneer zullen wij eens van de zonnestralen kunnen genieten? Niet alleen wij maar ook het bedrijf heeft dat dringend nodig en ofschoon we helemaal niet verlangend zijn naar 35° C. wij kunnen het desnoods wel met 34° C. stellen wordt het toch wel langzamerhand tijd dat het flink gaat zomeren. em man, in on%e JtmkteZ-ExAo

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1949 | | pagina 6