2 AMSTEL-ECHO HET BIER EN WIJ Indien U tegenwoordig een avondblad van de Nederlandse pers openslaat, verwondert het U niet, als daar een mistroostig jaarverslag in staat van één of andere Brouwerij, die het slecht of slechter gaat dan voorheen. De redenen, die daartoe geleid hebben zullen voor elke brouwerij min of meer ver schillen, doch over één ding is men het wel eens, nl. dat de bierconsumptie in dalende lijn is in ons land. De Brouwerijen zullen elk op hun eigen wijze trachten deze consumptiedaling tegen te gaan, veelal door het nemen van speciale maatregelen op het gebied van de verkoop en de daaraan vast gekoppelde reclame. Voorts zal de technische lei ding van een Brouwerij zoveel mogelijk trachten de kwaliteit op een beter peil te brengen; kortom alle maatregelen zullen genomen worden ter bevor dering van het merk als zodanig. Men wil ons vaak doen geloven, dat het bier geen populariteit meer bezit, bij de ouderen doordat de kwaliteit in de oorlog en kort daarna zo slecht was en door de grote moeite, die men zich moest getroosten om wat bier te bemachtigen, bij de jongeren omdat het verdrongen wordt door vruchten- en cola dranken. Ongetwijfeld zal hier een grond van waarheid in liggen. Zo ook in de belangrijke schakel in het brengen van het bier van de Brouwerij naar de mond van de consument, nl. de laatste verkoper te weten, de kellner of caféhouder, de slijter of winkelier. Zij toch zijn de mensen, die in laatste instantie ont zettend veel kunnen doen of door hun te weinige interesse kunnen laten. In ons opschrift schreven wij Het Bier en Wij. Over het bier kunnen wij als Brouwerijmensen kort zijn. Wij hebben vertrouwen in het product. Het is goed en wij weten, als de laatste belemme ringen weg zijn, dat dan de kwaliteit nog beter zal worden. Het gaat er ons nu om: wat doen ,,Wij Kunnen wij iets doen om het bier te populariseren, om daardoor het verbruik te doen toenemen en wel speciaal van ons Amstel-bier. Wij zijn van mening, dat het personeel van de Brouwerij, zijn filialen en dochteronderneming ongelooflijk veel kan doen om het welzijn van de Brouwerij te be vorderen en uiteindelijk ons aller welzijn. Wij doe len hier dus niet op aller dagelijks werk in de Brouwerij zelve, doch de arbeid, die door ons ver richt moet worden buiten Brouwerij-verband. Er zijn vele wegen, die naar Rome leiden en laat ons er hier in dit artikel eens een paar bewandelen. Drinkt U thuis regelmatig bier en schenkt U het wel eens aan Uw kennissen en schenkt U het dan goed? Als het schuim eens direct wegslaat rappor teert U dit dan aan de Brouwerij? Natuurlijk be grijpt iedereen, dat het ons geen van allen mogelijk is met de huidige levensomstandigheden om steeds maar vers bier in huis te hebben, doch het verjaar dagspartijtje van Uw echtgenote etc., het zijn alle gelegenheden waarop het wellicht met enig overleg toch mogelijk zal zijn om op een bescheiden wijze reclame te maken voor ons product. Let U er in Uw kennissenkring op, dat daar Amstelbier gekocht wordt als men bier nodig heeft en geeft U zich de moeite om hen de adressen te wijzen waar dit gekocht kan worden? Hebben zij klachten, onderzoek ze, geef ze door aan de ver koopafdeling van de Brouwerij en ongetwijfeld zal die het behandelen. Indien U wel eens in een café komt, vraag dan aan de ober wat er te drinken is en ongetwijfeld zult U op de vijfde of zesde plaats het bier horen verluiden. Indien daar de gelegenheid voor is wijs dan de ober op het product en drink indien U dit wenst bier. Zien drinken doet drinken. In de afgelopen periode namen wij regelmatig proeven op dat gebied en het is een onomstotelijk feit, dat de mensen door het zien drinken van een glas goed getapt bier het zelf vlugger gaan bestellen en consumeren. Indien het bier slecht getapt is, maak er een aanmerking over en als bediening en caféhouder er geen raad mede weten, geeft het door aan de verkoopafdeling. Zit U in een bar, waar het de tegenwoordige ge woonte is om alleen jenever of cocktails te drin ken, heb dan de moed om naar een glas bier te vragen. Men zal het U wellicht weigeren (zover is het soms al gekomen!) doch zet door en men moet het U schenken en begin er een boom over als U dat past op dat tijdstip. Indien U op het sportveld bent of in het stadion drink dan Uw flesje bier en wijs anderen op de aanwezigheid van het bier. Hebt U zoons, die langzamerhand in de leeftijd zijn, dat zij bier kunnen waarderen, geef hen dan eens een glas goed getapt bier en vertel hen van de ge paste gezelligheid, die een bieravondje onder man nen en jongeren kan geven. Benadert men U vanuit Uw kennissenkring of relaties, door te zeggen met een zeker leedver maak. dat het toch zo slecht gaat met het bier, wijs er dan op, dat elke industrie goede en slechte tijden medemaakt in zijn bestaan, doch dat er nog immer een goed glas bier in Nederland wordt ge produceerd en dat zolang onze industrie daartoe in staat is men tot zaken zal komen. Komt Uw echtgenote met het boodschappen doen in de winkel en ziet zij daar ons flessenbier staan, laat zij er wat over zeggen. Het valt dan op aan anderen. Ei zijn zo doorgaande talloze manieren waarop het personeel ,,de zogenaamde wij", de belangen van de Brouwerij elk op zijn eigen wijze naast ons dagelijks werk kan behartigen. Wij weten, dat er velen onder U zijn, die dit reeds onbewust doen en altijd gedaan hebben. Het gaat echter om ons allen, want ,,wij" zijn een niet te veronachtzame factor in de strijd om onze omzet op peil te houden en te verbeteren. Kr.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1949 | | pagina 2