4 AMSTEL-ECHO OVER BIER EN JENEVER Enkele weken geleden werd in de kranten mee gedeeld, dat de rantsoenering van gedistilleerd was opgeheven en sedertdien hebben de slijterijen niet nagelaten ons duidelijk te maken, dat ze de klantenkaarten overboord gezet" hebben en ieder een weer volop kan krijgen wat hij hebben wil. Nu het de laatste tijd niet zo hard gaat met de bierverkoop, zal men zich dan ook kunnen afvra gen, of deze ruimere mogelijkheid om sterke drank te kopen geen nadelige invloed zal hebben op de bieromzet. Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het nuttig eens na te gaan, wat voor uitwerking op heffing van de rantsoenering op de verkoop van een artikel heeft. Tot dusver zijn er nog maar enkele oorspronke lijk gedistribueerde artikelen „van de bon af" en van die weinige zijn er maar twee, waarover ver koopcijfers beschikbaar zijn, n.l. schoenen en melk. De schoenendistributie werd op 7 Mei j.l. opge heven en sindsdien kan ieder zoveel schoenen kopen als hij nodig meent te hebben (en betalen kan) Het indexcijfer van de in de zelfstandige klein handel (dus in de gewone schoenwinkels) per maand verkochte aantallen paren schoenen ver toont het volgende verloop: Maart '48 91 Juli 106 April 86 Augustus 77 Mei 131 September 87 Juni 95 Wat nu het begrip „indexcijfer" inhoudt, kan misschien later wel eens worden besproken. Ook zonder dat men precies weet, wat het omvat, is uit deze cijfers duidelijk te zien, dat in de maand Mei, toen de schoenenbonnen van het tapijt ver dwenen, bizonder veel schoenen werden ver kocht, d.w.z. dat velen van de gelegenheid ter stond gebruik maakten, blij, hun oude stappers eindelijk te kunnen afdanken. Maar de volgende maand was in de behoefte al grotendeels voorzien en de omzet teruggevallen tot een peil, slechts weinig hoger dan vóór de opheffing van de rant soenering. Vóór de beëindiging van de schoenendistributie hoorde men vaak, dat de fabrikanten de pakhui zen vol schoenen zouden hebben liggen, die niet verkocht konden worden, omdat de bonnen de verkoop belemmerden. Het „vrij" worden van de schoenen heeft dan, dat is uit de omzetcijfers wel te zien, de pakhuisplanken weinig lichter gemaakt. Van het standpunt van producent en handelaar beschouwd heeft het verdwijnen van de schoe nenbonnen dus weinig verbetering gebracht; een duurzame omzetvergroting is er niet op gevolgd. Hoe is het met de melk gegaan? In April en in Mei 1948 werden de melkrant- soenen verhoogd en op 1 Juli ging de melk van de bon. In totaal werd in ons land aan volle en gestan daardiseerde melk verbruikt: Mei '48 126.000 ton Augustus 143.000 ton Juni 129.000 Sept. 138.000 Juli 143.000 Hier heeft dus inderdaad de opheffing van de rantsoenering een vergroting van het verbruik teweeggebracht. Evenwel dient in aanmerking te worden genomen, dat consumptiemelk, daar is het een drank voor, min of meer onderhevig zal zijn aan de invloed van het seizoen: zomers wordt méér melk verbruikt dan in het koele jaargetijde. Het laat zich dan ook aanzien (de periode waar over cijfers beschikbaar zijn, is nog vrij kort), dat het verbruik van melk, over een vol jaar gere kend, door de opheffing van de melkrantsoene- ring niet duurzaam is vergroot. Uit deze beide voorbeelden kan men, dat lijkt niet zo héél gewaagd, wel concluderen, dat het vrij verkrijgbaar stellen van vóórdien gerantsoeneerde artikelen in de meeste gevallen niet zal leiden tot belangrijke omzetstijgingen. Er is echter nog een andere kant aan dit pro bleem, n.l. deze, dat de rantsoenering van een schaars artikel in sommige gevallen leidt tot ver groting naar de vraag van dat artikel. Een aardig staaltje van deze merkwaardige regel hebben de brouwerij-employé's zelf ondervonden. In de tijden, gedurende en kort na de oorlog, dat bier, en vooral flessenbier danig schaars was, werden ze voortdurend aangeklampt door „rela ties", die 'n huiselijk feest zouden vieren en daar voor dringend behoefte hadden aan een kistje bier En al was de behoefte voor zo n avond misschien maar 6 of 10 flesjes, men nam er graag een hele kist van (want minder kon de kennis-van-de- brouwerij niet „verzorgen"). Diezelfde lieden vieren nóg hun verjaardag, maar halen ze daarvoor nog een hele kist in huis? Welnee, de meesten halen een paar flesjes in de winkel, en als het een maand later hun beurt is om de kaartavond thuis te hebben, dan halen ze wéér eens 4 flesjes in huis. Maar in die tussentijd waren ze niet „genoodzaakt", zoals in de krappe jaren, om elke avond een glas bier te drinken „om die kist leeg te krijgen"! Het op elk gewenst tijdstip verkrijgbaar zijn van een artikel maakt, dat dat artikel wordt gekocht op het moment, waarop en in de hoeveelheid waarin het bemachtigd wordt. Of met andere woorden: er zijn artikelen, welker verbruik wordt opgedreven door de rantsoene ring, omdat het periodiek vervallen van de bon nen „dwingt" tot het kopen van dat artikel in hoeveelheden en op tijdstippen, die niet met de behoefte overeenkomen. Wanneer wij dan, na deze lange uitweiding, ein delijk terugkeren tot de jenever, dan ligt de con clusie voor de hand, dat dit óók zo'n product is,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1948 | | pagina 6