Uiee£ een- man AMSTEL-ECHO In de vorige eeuw zou niemand er aan gedacht hebben op grootscheepse wijze reclame te maken voor zijn product. Vooral niet hier in Nederland, waar de mensen te nuchter zijn om geïmponeerd te raken door grootspraak van fabrikanten. In de afgelopen vijftig jaar echter, heeft zich op dit gebied een fundamentele verandering voltrokken. Door de industrialisatie en technische vooruit gang van het productieproces geraakte men in het stadium van de massafabricage. Deze groei heeft de Amstel Brouwerij ook meegemaakt. Zij is hierin zelfs vooraan gegaan en beschikt thans over een kostbaar technisch apparaat, dat haar in staat stelt om aan practisch iedere vraag naar haar product te voldoen. Dit vermogen nu heeft ook de bovenbedoelde verandering ingeleid. Om een product te verkopen moet er vraag naar bestaan. Wanneer deze vraag zich duidelijk af tekent, spreken we van een markt en trachten we die markt grondig te leren kennen. Vroeger dus voor het stadium van de massafabricage achtte men die grondige marktkennis betrekkelijk onbelangrijk; de fabrikant wist dat de kwaliteit van zijn product de doorslag zou geven in de concurrentiestrijd, dat de vraag voldoende was en dus de verkoop geen speciale zorg of kosten met zich meebracht. Met het stijgen van de pro ductie werd het echter noodzakelijk er op toe te zien niet meer te produceren, dan het evenwicht tussen vraag en aanbod toeliet. Dit zou een een voudige taak geweest zijn als het er alleen maar om ging de bestelorders af te wachten en het productieproces hierbij aan te passen. De econo mische ontwikkeling, die tot de massafabricage had geleid, dwong de ondernemers echter zich te richten naar de vraag van het publiek en, voor zover tussen deze vraag en hun aanbod een voor delig verschil bestond, niet af te wachten, maar actief op te treden en te trachten deze vraag te stimuleren en dus het publiek te beïnvloeden. Aan het inzicht in deze fundamentele verandering van de verkoopmethode is het te danken, dat thans iedere grote onderneming over een uitge breide verkoopsorganisatie beschikt. Verkopen is in deze tijd een apart vak geworden, waarvoor speciale kennis en vaardigheid vereist zijn. Ver koop zonder productie is onmogelijk, productie zonder verkoop is regelrecht kapitaalverlies. Voor onze brouwerij geldt dit alles nog in ver sterkte mate. Zij is uitgerust met een moderne fabriek, geschikt voor massaproductie en haar product zelf moet snel en massaal verkocht kun nen worden. Snel, omdat bier anders bederft, massaal, dus in grote hoeveelheden, omdat anders de dure installaties beneden haar capaciteit wer ken en dus geld gaan kosten, waardoor het bedrijf geen winst maakt. Jarenlang heeft onze brouwerij gebouwd aan haar reputatie, heeft hechte banden gelegd met haar afnemers en zich zoveel mogelijk verkoopplaatsen verzekerd. Onze reclame lag in ons product, onze naam en onze service. Iedere klant kwam bij ons op bezoek en wij bij hem. We kenden iedere afnemer en iedere afnemer wist van ons bestaan. Wilden we onze afnemers kring uitbreiden, dan was de naam „Amstel een voldoende en krachtig argument in een verkoops- gesprek. Ook hierin is nu verandering gekomen. De con currentie in de bierwereld wordt steeds heviger en andere dranken zullen trachten het bier van zijn plaats te verdringen en onze markt te ver overen. Vooral na de laatste oorlog is deze strijd op vele fronten ontbrand. De strijdmiddelen zijn vele en ook door onze verkooporganisatie reeds lang gehanteerd. Wat we echter nog niet in deze strijd hadden geworpen, was een reclamecam pagne van groot formaat. Dit verre van goedkope middel, dat door andere grote maatschappijen reeds lang werd gebruikt ter bescherming en uit breiding van hun markt, is thans zo'n machtig wapen bij de verkoop geworden, dat ook de Am stel Brouwerij in welbegrepen eigenbelang deze belangrijke stap heeft genomen en zich door mid del van affiches en dagbladadvertenties aan het Nederlandse publiek presenteert. Tegelijkertijd werd aan onze bestaande afnemers-caféhouders voor hun bedrijf reclamemateriaal verstrekt. Wat deze laatste categorie betreft kunnen we nu reeds van een succes spreken. De andere reclame be reikt een ons onbekend publiek, doch de opwek king in deze reclameboodschap zal zeer zeker haar uitwerking niet missen, vooral nu onze fles- senpositie weer toelaat Amstelbier als huisdrank in zijn oude eer te herstellen. Niets is in de handel wisselvalliger dan de vraag van een groot publiek. Bovendien is de vraag naar bier direct afhankelijk van het weer. Maar geen moderne verkooporganisatie mag thans de mogelijkheid reclame te maken, zonder meer voor bijgaan. De goede koopman moet de vraag naar zijn handelswaar opzoeken, levend houden, uit breiden en, thans meer dan vijftig jaar geleden, doen ontstaan. Dit laatste kan hij alleen door een grootscheepse reclamecampagne, die in ons geval dus: le. ons AMSTELBIER helpt verkopen; 2e. de concurrentie terugdringt en 3e. heel Nederland, bierdrinkend of niet, op de AMSTEL BROUWERIJ attent maakt. MÉ

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1948 | | pagina 4