Pag .-,18 o gijpen bij voorkeur achterwege, daar de boot dan door de schok te veel te lijden heeft.Om te begin nen wordt je aangesteld als fok- kcnist.Trok je de schoot niet vast genoeg aan,dan kan het zeil gaan flapperen en waarschuwt de instruc teur 't lijk slaat".Deze mede- deeling .brengt ons niet van ons stu want we hadden reeds met de diverse lijken kennis gemaakt.Na een poosje krijgen we hot roer in handen en gaan nu zelf het zeilen beleven. Af en toe wakkert de wind wat aan, ons schip snijdt met een flink gangetje door het natte element, het buiswater spat ons in het ge zicht, en als de boot zoo helt,dat, het water tot dicht bij den kuip- rand komtondervinden we de echte spanning van het zeilen.Helaas is de avond maar al te gauw voorbij en als de zon tot aan de horizon gezakt is gaan we terug naar de havencDan volgt een van de moeilijk ste manoeuvres van het zeilen,nl. het aankomen .Hier kan. de wind ons leelijk parten spelen.Komen we te hard aan,dan loopen we de kans,dat het een oorlogstoneel wordt,hebben we echter op het laatste oogenblik weinig snelheid,dan drijft de wind or - terug en k^st het voel moe ite om toch het 'doel te bereiken. Evenals bij het optuigen leggen we de. boot weer met den kop in den wind vast,do! zeilen worden gestre ken, de huik er netjes overheen,de vallen worden om de stagen heen geslagen. Is dit gebeurd, dan peddelen we de boot naar de lig plaats en leggen hen mot de land- vasten oordeelkundig vast,niot te los en niet te strak .Ten slotte wordt het dek gezwabberd, zoo noodig ook de denning. Dan beoefenen we nog even, het droogmaken van de stokdweil.Zoo»n ding wring je niet uitmaar een echte schipper laat de stok snel tuss^hen z'n handen draaien,zoodat het water uit de dwoil vliegt.Dit oogenschijnlijk gemakkelijke kar weitje valt erg tegen.Als je hen eindelijk op topsnelheid hebt,valt hij meestal uit je handen in het, water en kun je opnieuw beginnen. Hebben eenige geroutineerd', ws.tiers je verwoede pogingen gadegeslagen, dan is neestal een hoongelach de eenige commentaar.Ook dit is echter een kwestie van leeren.Nog even een laatste inspectie en we gaan huiswaarts met de wetenschap,dat we de eerste stap op het pad der zeil- wijsheid gezet hebben en het pret tige vooruitzichtdat we over enke- 'le dagen weer aan de beurt zijn.- G.Poelenei je -o-o-o-o-o-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - BBdA Sportnieuws | 1941 | | pagina 20